Het gebruik van CO2 patronen

CO2 patronen: niet erg modern, high tech of luxe, maar handig om in te zetten! Voor veel mountainbikers is het een uitkomst. Licht in gewicht en gemakkelijk mee te nemen.

Uit reacties op onze social media kanalen bleek dat sommigen zich af vroegen hoe je nu eigenlijk een CO2 pomp gebruikt. Een vrij simpele vraag zou je denken. Het verbaast je misschien, maar deze ‘onbekendheid’ met het gebruik van een CO2 pomp weerhoudt veel mountainbikers er van om deze ook echt te gebruiken. Dat is natuurlijk doodzonde aangezien ze in veel gevallen erg handig zijn.

De CO2 onderdelen

Voordat we dieper ingaan op het gebruik van zo’n handige en compacte CO2 pomp is het slim om eerst uit te leggen hoe deze in elkaar steekt. Gelukkig kennen de meeste CO2 pompen maar twee onderdelen: de inflator zelf en een patroon. De inflator wordt doorgaans als de pomp zelf beschouwd, dit zullen wij hier voor het gemak ook maar even doen.

Deze onderdelen zijn eigenlijk vrij vanzelfsprekend. Er bestaan eigenlijk twee soorten pompen (ofwel ‘inflators’): pompen met een regelaar en zonder. Met deze regelaar kun je zelf bepalen hoe hard je de band oppompt, zonder een regelaar kun je dit niet zien. Ook moet er natuurlijk worden gelet op het type ventiel. De meeste CO2 pompen passen gelukkig op zowel een Presta als een Schrader ventiel.

Dan heb je nog de patronen. Ook hier zijn er een paar verschillende ‘smaken’ maar zijn ze in essentie allemaal hetzelfde. CO2 patronen zijn namelijk in verschillende formaten beschikbaar. Hiervoor wordt de volgende aanduiding/categorisering gebruikt:

 

Hoe groter het formaat patroon, hoe harder deze de band zal oppompen. Let dus goed op dat je patronen hebt die goed passen bij jouw banden.

Wat overigens ook van belang is het type aansluiting. Sommige patronen hebben wel schroefdraad, anderen weer niet. Voor de pomp zelf geldt dit ook: sommigen zijn geschikt voor patronen met schroefdraad, anderen juist niet. Ook hier moet dus op worden gelet.

Stap 1: lekke band helemaal leeg laten lopen en buitenband controleren

Je bent zojuist lek gereden en met wat pech sta je in je eentje ergens in de greppel. Of nog erger: je fietsmaten staan 10 meter verderop ook in de greppel grappen te maken over dat het wel erg lang duurt. Deze stap zou je al bekend moeten zijn: de lekke binnenband helemaal leeg laten lopen en je buitenband controleren.

Waarom? Vaak wordt een lekke binnenband veroorzaakt door glas of een scherp steentje. Als deze nog in de buitenband vastzit heeft een nieuwe binnenband ook weinig zin. Deze is dan namelijk toch weer snel lek. Loop dit dus eerst even na.

Stap 2: nieuwe binnenband pakken en vullen met kleine hoeveelheid lucht

Je pakt je reserve binnenband en blaast deze lichtjes op. Dit kan gemakkelijk worden gedaan met je mond. Door dit te doen kun je ‘m erg gemakkelijk om je wiel (velg) leggen. Nadat je dit gedaan zorg je ervoor dat de binnenband perfect ligt en trek je de buitenband er weer overheen. Controleer nog even of alles ook daadwerkelijk goed zit.

Stap 3: Opblazen

Plaats eerst het pompje zelf, zonder de patroon eraan, om je ventiel. Door dit te doen wordt er voorkomen dat je vroegtijdig ‘je kruid verschiet’. Dit zorgt er niet alleen voor dat je zojuist ook je eerste en enige patroon hebt verspild maar ook dat je fietsmaten je minstens nog 2 jaar hiermee gaan pesten. Dit laatstgenoemde is natuurlijk vele malen erger.

Plaats dus eerst het pompje! Zodra deze helemaal goed zit is het tijd om de patroon te bevestigen. Dan zal de band automatisch opgepompt worden. Dit gebeurt erg snel, normaliter binnen 1 tot 2 seconden. Nu is het tijd om de pomp weer los te maken en alles op te ruimen. Inspecteer de band ook nog eens uitvoerig, gewoon voor de zekerheid.

Stap 4: vervang CO2 met normale lucht zodra je thuis bent

Deze stap is misschien wel de meest belangrijke, helemaal voor de lange termijn. Zodra je weer thuis bent gekomen nadat je hebt lekgereden is het zaak om de band weer leeg te laten lopen en op te pompen met je normale pomp.

Waarom? Het is namelijk zo dat de CO2 dankzij zijn merkwaardige eigenschappen zeer snel uit de band ontsnapt. De volgende dag is je band dus weer zo goed als leeg. Als je hier achter komt tijdens je volgende rit is het dus al te laat. Vergeet deze stap dus niet.

Kort samengevat

Zo, je weet nu hoe je jouw band moet oppompen met een CO2 pomp. Ondanks het feit dat je dit artikel hebt gelezen, het gaat nu eenmaal een keer mis. Zeer waarschijnlijk op het slechts mogelijk moment. Dat moet je maar voor lief nemen of simpelweg een paar reserve patronen meenemen. In ieder geval weet je nu het hoe met en zul je je in de meeste situaties wel redden.

Zodra je er alleen voor staat is het wel handig om het stappenplan bij de hand te hebben. Heb jij weleens lek gereden en heb je ervaring met een CO2 pompje? Wij zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen! Succes met je mountainbike ritten!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *