De soorten remsystemen in de mountainbikewereld

Welke schijfremmen zijn er?

Over het algemeen worden schijfremmen gebruikt op mountainbikes. Schijfremmen maken de fiets vaak iets zwaarder, maar ze hebben wel degelijk voordelen:

  • Veel betere remwerking onder alle omstandigheden
  • Geen slijtage aan de (carbon) velgen

In deze categorie zijn 2 hoofdkeuzes, namelijk:

  • Hydraulisch, semi hydraulisch of mechanisch
  • IS-standaard, Flatmount of Post mount

In deze MTBlog gaan we dieper in op deze onderwerpen.

Hydraulisch, semi hydraulisch of mechanisch

“Die-hards” zweren bij hydraulisch omdat dat het meest direct werkt. Maar de techniek staat niet stil. Er zijn hele goede alternatieven.

 

Schijfrem mechanisch

De Shimano Deore is een heel goed voorbeeld van kwalitatief hele goed mechanische schijfremmen. Ze zijn degelijk, fraai vormgegeven, lichtgewicht en super remmend. Dit komt door de double-piston werking: dus een gelijkmatige remkracht op beide zijde van de schijf. Hier gaan veel andere (goedkopere) merken te kort komen doordat de dubbele werking er niet is of niet goed functioneert.

Van belang bij kabel bediende schijfremmen is wel dat je geen goedkope (zompige) buitenkabels monteert, maar dat geldt eigenlijk voor elke rem. Anders druk je alleen maar de buitenkabel in i.p.v. dat je de rem activeert.

 

Schijfrem semi-mechanisch

Dit is een goede oplossing voor degene die zelf willen monteren en toch geen ervaring hebben met hydraulische remmen. Met het bovenstaande in gedachte (goede remkabel) bedien je met de kabel (makkelijk te monteren en minder kwetsbaar) de caliper (het remsysteem). De caliper zet vervolgens de mechanische beweging om in een hydraulische beweging waarmee de rem-pads simultaan en automatisch in werking worden gezet. Eigenlijk is het een verplaatsing van de omzetting mechanisch -hydraulisch van de remgreep naar de caliper. Een uitkomst voor remgrepen met schakelfunctie dus!

 

Schijfrem hydraulisch

Het summum voor de die-hards. Volledig hydraulisch bediend. Voordeel is een heel directe remming, geen last van zompige kabels, altijd volledige en directe omzetting van de remkracht naar de rempads.

Montage schijfremmen: Flat mount, post mount of IS-standard

Nu weet je wellicht waar je voorkeur naar uitgaat, maar past het ook op mijn mountainbike?
Er wordt hoofdzakelijk gewerkt met 3 standaarden:

  • Flat mount
  • Post mount
  • IS-Standard (International Standard)

Door verschillende schijfgroottes en verschillende combinaties zijn er verschillende adapters verkrijgbaar.

 

Schijfremmen Flat Mount

Het flatmount systeem herken je aan het volgende:

  • Op de voorvork zitten 2 gaten met schroefdraad en een hart-op-hart afstand van 70mm in een redelijk korte uitstulping/versteviging.
  • Op de achtervork zitten 2 gaten met schroefdraad vaak geheel vlak (flatmount) op een afstand van 34mm.

Dit monteer je als volgt:

Schijfrem voor Flat Mount

Eerst monteer je de voorrem met een adapter. De meeste adapters hebben 2 mogelijkheden: voor montage bij 140mm schijf en bij 160mm schijf. Draai de adapter simpel om om de juiste stand te gebruiken.

Schijfrem achter Flat Mount

De achterrem wordt vaak direct, dus zonder adapter, gemonteerd op de achtervork.
Meet de dikte van de liggende achtervork en tel er minmaal 6mm en maximaal 10mm bij op.

Schijfremmen Post Mount

Dit herken je door op de voorzijde en achterzijde wat langere uitstulpingen/verstevigingen met een gatafstand van X mm (achter) en 74mm(voor).
In beide gevallen draai je hem vast met boutjes van de caliperzijde in het frame/de vork. (vergeet de montagepasta niet!)

 

Schijfremmen IS-Standard

Dit systeem herken je aan de uitstulpingen dwars op de voor en achter vork met gatafstand van 51mm. In tegenstelling tot de Flatmount en de Postmount draai je de bouten langs de vork i.p.v. ín de vork.
Vaak is het raadzaam om de lak even te verwijderen voor montage bij deze standaard.

Hopelijk is het voor je makkelijker geworden om een keuze te maken uit de diverse soorten schijfremmen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *